open source web page maker

Quartetto Nero


"Quartetto Nero (...) produced a unique and fascinating sound which gave an extra dimension to the skill and artistry of the performers."
- Mylor & Flushing "The Magazine"

Quartetto Nero to młody i dynamiczny kwartet smyczkowy, który swoje intrygujące brzmienie zawdzięcza grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach), z użyciem strun jelitowych i specjalnych smyczków, odpowiednich do muzyki poszczególnych epok. Sprawia to, że zespół znacząco wyróżnia się spośród innych kwartetów zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku muzycznym.

Zespół skupia swoją działalność wokół poszukiwania autentycznego brzmienia muzyki epok baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, przy zachowaniu nie tylko odpowiedniego instrumentarium, ale także poprzez interpretację zgodną z historycznymi praktykami wykonawczymi. Szczególne miejsce w repertuarze kwartetu zajmuje muzyka polska z tego okresu, nieczęsto dziś wykonywana. Ideą zespołu jest również przybliżenie publiczności historii kwartetu smyczkowego jako formacji kameralnej.

Quartetto Nero jest laureatem I miejsca i Nagrody specjalnej na konkursie zespołów kameralnych "II Forum Kameralne Muzyki Dawnej" w Poznaniu (2016). Zespół prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą - wstępował m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Modrej na Słowacji i Kraków Bach Festiwal, a w październiku 2017r. odbyła się pierwsza trasa koncertowa kwartetu w Wielkiej Brytanii. W lipcu 2018r. Quartetto Nero wzięło udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej ECOS w Hiszpanii jako zespół-rezydent, koncertując w malowniczym regionie Sierra Espuña. W sierpniu 2018r. zespół dwukrotnie wystąpił podczas serii koncertowej Fringe w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie (Holandia).

Kwartet tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, Mozarteum w Salzburgu (Austria) oraz Konserwatorium Muzycznego w Bolonii (Włochy). Zespół rozpoczął działalność w 2015r. w Krakowie i od samego początku kształcił się pod kierunkiem prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch w krakowskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczył także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Manfredo Kraemera (Escola Superior de Música de Catalunya, Barcelona, Hiszpania).

Quartetto Nero

Agata Habera

skrzypce

Paulina Woś

skrzypce

Anna Wieczorek

altówka

Katarzyna Cichoń

wiolonczela

Mobirise

AGATA HABERA

Jej fascynacja muzyką dawną i wykonawstwem historycznym jest wynikiem zamiłowania do poszukiwania i odkrywania autentycznego brzmienia muzyki minionych epok. Do kręgu szczególnych zainteresowań artystki należy wykonawstwo dzieł z epoki romantyzmu na instrumencie historycznym z użyciem strun jelitowych, przeciwstawiające się nurtowi współczesnej praktyki wykonawczej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Magdaleny Szczepanowskiej i dr Oriany Masternak (2015) oraz w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra Zbigniewa Pilcha (2018). Swoje umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Lucy van Dael, Leili Schayegh, Alessandra Tampieriego i Olivera Webbera. W 2014 roku została wybrana do uczestnictwa w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Świdnicy, podczas której współpracowała z muzykami Akademie für Alte Musik Berlin. Jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy występowała na wielu lokalnych i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej - m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, festiwalu Muzyka w Raju, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie, Szczecińskim Festiwalu Muzyki Dawnej, festiwalu Dni Bachowskie i Kraków Bach Festiwal. Związana jest z orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense i Konfraternia Caper Lublinensis. Współpracowała też m.in. z Gabrieli Consort&Players, Wrocławską Orkiestrą Barokową i orkiestrą Kore. Dokonała licznych nagrań płytowych, a w dorobku jej ożywionej działalności koncertowej znajdują się występy w Chinach i większości krajów Europy.

Mobirise

PAULINA WOŚ

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Magdaleny Szczepanowskiej i w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra Zbigniewa Pilcha. Interesuje się muzyką różnych epok – od wczesnego baroku po muzykę najnowszą. W zakresie muzyki barokowej doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem mistrzów tego gatunku, takich jak: Lucy van Dael, Alessandro Tampieri, Joshua Rifkin, Paul Esswood, Olivier Webber. W 2016 roku podczas Festiwalu Mozartowskiego miała okazję współpracować z muzykami zespołu Il Giardino Armonico. Występowała na festiwalach muzyki dawnej m.in.: Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Kraków Bach Festiwal, Annum Festival, Festiwalu wędrownym Na Gotyckim Szlaku, Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym w Modrej na Słowacji. Współpracuje z zespołami: Orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej, Il Giardino d'Amore, Capella di Ospedale della Pieta, Cornu Copie.
Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka współczesna. Wykonuje i prawykonuje utwory zarówno młodych kompozytorów, jak i uznanych twórców. Wraz z zespołem Spółdzielnia Muzyczna i kwartetem smyczkowym Sine Nomine Ensemble brała udział w festiwalach muzyki współczesnej: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Elementi, Audio Art Festival, Kody w Lublinie. 

Mobirise

ANNA WIECZOREK

Absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a obecnie studentka w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz dr Teresy Piech w Akademii Muzycznej w Krakowie. W ramach programu wymiany studenckiej Erasmus+ studiowała pod okiem Enrico Gatti'ego w Conservatorio di Musica G. B. Martini w Bolonii (Włochy). Brała udział w wielu projektach muzycznych oraz warsztatach w Polsce i zagranicą, w czasie których współpracowała z następującymi muzykami: Stefano Barneschi, Marco Bianchi oraz Marcello Scandelli z Il Giardino Armonico; Leila Schayegh, Joshua Rifkin, Emma Kirkby, Susanne Scholz, Oliver Webber, Walter Reiter, Fabio Bonizzoni, Jos van Veldhoven, Benjamin Bayl. W ramach otrzymanego na rok 2017 stypendium fundacji Academia Montis Regalis Onlus występowała jako członek orkiestry prowadzonej przez Olivię Centurioni, Enrico Onofri, Thibault Noally, Ophélie Gaillard oraz Alessandro De Marchi. Występowała podczas festiwali muzycznych takich, jak m.in. Wratislavia Cantas we Wrocławiu, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, krakowski festiwal Dni Bachowskie, Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Modrej na Słowacji, Mantuański Festiwal Muzyki Kameralnej “Trame Sonore” w Mantui we Włoszech oraz „Innsbrucker Festwochen der Alten Musik” w Innsbrucku w Austrii. Jest członkiem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Orkiestry Barokowej Akademii Operowej w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, a także orkiestry barokowej Cornu Copiae. Współpracuje również z międzynarodową orkiestrą barokową Il Giardino d'Amore, z którą m. in. nagrała w 2016 roku płytę CD i odbyła trasę koncertową po Stanach Zjednoczonych (San Diego, Chicago, Rochester, Syracuse i Nowy Jork) oraz z zespołem Cappella dell'Ospedale della Pietà. Gra także na altówce barokowej.

Mobirise

KATARZYNA CICHOŃ

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Adama Klocka oraz Teresy Kamińskiej oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (Austria) w klasie kameralistyki prof. Johannesa Meissla. W 2018 ukończyła z wyróżnieniem Mozarteum Universität w Salzburgu (Austria) klasie wiolonczeli barokowej Marco Testori. Swoje solowe umiejętności doskonaliła na kursach interpretacji muzycznej w kraju i za granicą, pracując m.in. pod kierunkiem Tomasza Strahla, Kazimierza Michalika (Polska), Kristin von der Goltz (Niemcy), Surena Bagratuni (USA), Marcello Scandelli (Włochy), Bruno Cocseta (Francja). Brała udział w licznych festiwalach, m.in.: Oudemuziek Festival w Utrechcie (Holandia), Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, 20° Festival Quartetto d’Archi (Włochy), Internationales Klassikfestival im Allgau-Oberstdorfer Musiksommer (Niemcy), Tartini Festival w Piranie (Słowenia), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Nowej w Darmstadt (Niemcy), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Mozartwoche (Austria). W 2012 roku jako członkini kwartetu smyczkowego Amber Quartet uzyskała nagrodę specjalną dla najlepszego zespołu kameralnego Oberstdorfer Musiksommer Festival im Allgau (Niemcy). Katarzyna Cichoń interesuje się także wykonawstwem muzyki współczesnej. Wraz z Amber Quartet miała zaszczyt dokonać prawykonania utworów skomponowanych specjalnie dla nich przez Zaida Jabriego (2012) oraz Alessandro Grego (2013). W 2017 roku dokonała prawykonania kompozycji Piotra Peszata “Try to listen to this without crying #1” na wiolonczelę barokową, klawesyn i audio playback. Katarzyna Cichoń współpracuje m. in. z Capellą Cracoviensis (Kraków), Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orchestrą 1756 (Salzburg), Orchester Wiener Akademie (Wiedeń), Bach Consort (Wiedeń), Warszawską Operą Kameralną. Od 2012 roku jest członkiem międzynarodowej orkiestry barokowej Il Giardino d’Amore oraz Cappelli dell’Ospedale della Pietà, z którymi koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Norwegia, Stany Zjednoczone, Kanada, Chiny).

KONCERTY

02/06/2018 
16:00

Kraków, PL

Święto Ogrodów - Muzeum Narodowe
Pałac Czapskich

16/06/2018 
16:00

Kraków, PL

Święto Ogrodów - Muzeum Narodowe
Pałac Czapskich

17/06/2018 
18:00

Kraków, PL


Pałac Biskupa Erazma Ciołka

19/07/2018 
18:00

Kraków, PL

Pałac Biskupa Erazma Ciołka

24/07/2018 
20:30

Totana, ES

Sierra Espuna International Early Music Festival
ECOS

28/07/2018 
23:30

Aledo, ES

Sierra Espuna International Early Music Festival
ECOS

30/08/2018 
11:00

Utrecht, NL

Fringe Concert
De Witte Lely
Utrecht Early Music Festival

30/08/2018 
15:30

Utrecht, NL

Fringe Concert
De Witte Lely
Utrecht Early Music Festival

FOLLOW US!

EMAIL:
quartettonero@gmail.com

FACEBOOK:
@quartetto.nero